Regulament scurt

Regulamentul jocului SectorBall sau fotbal de masă, este uşor de însuşit, regulile fiind foarte simple. Pentru cei care participă la concursuri, regulamentul este mai extins, care descrise par mult mai greu de înţeles, din acest motiv acestea se vor explica la meciuri demonstrative și disponibile într-o versiune mai lungă a regulamentului.

Regulile jocului SectorBall sunt aproape asemănătoare cu regulamentele jocului de fotbal, cu câteva reguli extinse, modificate special pentru joc.

Reguli de bază

Jocul e pentru 2 persoane, pe un teren de joc de mărime 120 x 180 cm, cu două porţi la 5 cm înălţime, 13 cm lăţime și 8 cm adâncime. Suprafaţă de joc se întreţine cu pudră de talc împotriva depunerii grăsimilor (de pe mâini, etc).

Fiecare jucător are în dotare:

  1. 10 buc jucători de teren, la maxim 5 cm diametru și maxim 2 cm înalțime
  2. 1 bucată portar, la maxim 5 cm diametru și maxim 2,5 cm înalțime
  3. 2 bucăți mingi de joc
  4. 3 bucăți instrumente de ajutor din plastic pentru mutarea jucătorilor
  5. 1 bucată măsurător de sector

În jocul de Sector Ball nu există Off-Side.

Se joacă 2 reprize a câte 13 minute, cu 2 minute pauză.

Jocul începe de la mijlocul terenului, cu o pasă în jumătatea adversă. Fiecare jucător are dreptul la o mișcare cu excepţia a câtorva reguli. Mişcare înseamnă mutarea unui jucător. Jucătorii se pot mişca numai prin alunecare, cu ajutorul instrumentelor din dotare sau cu degetele prin împingere cu vârful degetelor.

Mutarea jucătorilor prin ridicarea de pe teren, pe timpul regulamentar de joc se poate doar la marcarea unui gol sau la repunere din colţul careului (degajare). Acest procedeu este numit aşezarea jucătorilor pe teren. Aşezarea jucătorilor pe teren se face de adversar la minim 5 cm (între 2 jucători să mai fie un loc de 1 jucător). Prima dată aşează persoana care degajează sau începe jocul de la mijloc, după aceea adversarul.

Scopul jocului

Scopul jocului este marcarea de gol în poarta adversă.

Golul este valabil numai dacă a depășit linia de marcaj de la poartă cu minim jumate din circumferință și doar dacă a fost dat din jumătatea adversarului.

Înainte de a trage la poartă, trebuie anunţat adversarul pentru a putea plasa portarul la locul dorit de acesta. Se anunţă adversarul cu "la poartă", "plasează", "trag", etc. Executarea loviturii e valabilă numai dacă adversarul a răspuns, "am plasat", "gata", "poţi trage", etc.

Pasarea în joc

În timpul jocului nu este posibil înaintarea cu mingea, mingea trebuie pasată de la jucător la jucător. Sunt doua reguli de pasare: pasarea în sector si pasarea apropiată.

Prin aplicarea regulei de apropiere putem câştigă 1 mutare în plus. În acest caz adversarul rămâne în afara jocului o tură. Aceasta regulă se aplica atunci când mingea este pasată mai aproape de jucătorul propriu decât de orice alt jucător adversar. În aceasta situaţie doar jucătorul cel mai apropiat are o mutare "el a primit mingea", după care urmează adversarul. Cu regula de apropiere nu se mai poate cîştiga încă o apropiere, si se aplica doar în cazul în care mingea a pornit din jumătatea proprie de teren si nu a atins pe parcurs nici un jucător adversar și a rămas pe teritoriul nostru de teren.

Pasarea, adică câstigarea unei mutări poate fi câstigată şi prin regula de sector. Se numeşte sector când distanţa dintre minge si jucător este mai mica decât 4.5 cm. Atunci se consideră sector valid când mingea este pasată in zona de 4,5cm de la marginea jucătorului si in timpul pasării,dacă mingea nu a atins un alt jucător, excepţie facând jucătorul căruia s-a pasat. Regula de sector este diferită faţă de regula de distanţă prin posibiliatea continuării jocului de către acelaşi jucător nelimitat. Practic dacă reuşim să pasăm sector de fiecare dată putem juca oricât mingea fără ca adversarul să ajungă la mutare. Având in vedere că fotbalul se joaca pe goluri, pasarea in sector se face până când mingea ajunge intr-o poziţie in care putem șuta pe poartă.

Trebuie avut in vedere că din poziţie de apropiere nu putem ajunge in poziţie de sector şi nici invers din poziţie de sector să ajungem in poziţie de apropiere, insă din sector in sector este număr infinit.

Mutarile de inceput

In jocul de SectorBall (fotbal de masă) există ca şi la fotbal, degajare de la colţul careului mic, corner, lovitură liberă, fault, lovitură de la 11 m.

Atacatorul poate să incerce poarta din lovitură liberă, corner sau 11 m, din celalate mutări doar se poate obţine un sector sau apropiere.

Faulturi

Este interzis atingerea jucătorilor cu mâna.

Ca şi in fotbal este interzis atingerea adversarului fără ca inainte jucătorul să fi atins mingea.

Se consideră fault tehnic când jucătorul apărător ajunge cu cel puţin jumătate din suprafaţa sa intre minge si jucătorul atacator (se intercaleaza) fără ca jucătorul apărător să fi atins mingea.

Se consideră tragere de timp când un jucător se gândeşte mai mult de 15-20 sec pentru efectuarea unei mutări. La cererea jucătorul care in acest mod pierde din timpul de joc arbitrul poate atenţiona jucătorul sau poate prelungi timpul meciului.

Orice tragere de timp este neregulamentar, tot aşa este neregulamentar impedicarea jucătorului de a juca, distragerea atenţiei, sau comportamentul neadecvat. Jucătorul poate fi atenţionat de către arbitru şi in cazul in care nu incetează de a se comporta neadecvat, iar arbitrul poate termina jocul, scorul fiind in defavoarea jucătorul in cauză. Orice abatere de la regulament se sancţionează cu lovituri libere. Dacă lovitura liberă este efectuată din partea de joc a atacatorului aceasta nu se poate trage direct la poartă, insă din zona apărătorului da, in acest caz apărătorul poate să pună jucători in zid la 18 cm de la locul executări loviturii.

Arbitrul

SectorBall-ul este condus de un arbitru. Arbitrul insă mai mult este un observator care se implică in joc doar dacă jucătorii nu se inţeleg intre ei, respectarea regulilor se bazazea pe buna credinta a jucatorilor.